As above so below (2021)

 

‘Animalia. O delle correnti’, è una riflessione sul futuro delle correnti oceaniche, vere e proprie autostrade che trasportano i mattoni della catena alimentare e che sono fortemente influenzate dai cambiamenti climatici i cui effetti possiamo solo immaginare. L’unico dato certo è che chi sopravvive si evolve, non sappiamo quante forme di vita perderemo. Partendo proprio da questo, ho lavorato con fotografie di questi microorganismi, li ho disegnati perdendo, in questo passaggio, dei dettagli e creando così delle forme di vita inedite e imprevedibili, proprio come potrebbero essere quelle che sopravviveranno ai cambiamenti. Attraverso la foto scansione ho acquisito i disegni e li ho messi in uno sfondo neutro, come fossero delle tavole enciclopediche.

Il secondo capitolo riguarda un’attività tutta umana e si chiama ‘Sapiens. O anche notte di pace occidentale’ ed è curioso che proprio questo capitolo dedicato ai Sapiens lavora in totale contrasto con la perizia dei disegni. Sono immagini astratte e indefinite che attraverso dei software hanno perso qualsiasi appiglio di riconoscibilità e che con l’ingrandimento hanno perso ulteriore dettaglio. L’ultimo passaggio di questa manipolazione mi ha fatto ottenere una palette di colori ‘affine’ ai disegni, a tratti potrebbero sembrare foto scattate a infrarossi, ma non hanno nessun riscontro ottico col reale. In sostanza ho usato le macchine per creare il caos. Anche il soggetto vero e proprio è opposto, rispetto al primo capitolo siamo in cielo e seguiamo le traiettorie dei missili sparati sulla striscia di Gaza.

 

‘Animalia’
In the oceans the food chain is determined by currents, real submarine highways which have a huge impact even in the climate of the planet. Due to climate change, the currents are already weathered and we can not foresee how ecosystems and animals, especially migrants, will tackle these changes. Ecosystems hang in the balance between possible adaptation or extinction. What’s gonna happen to the currents and the animals? Will they adapt to this new conditions? How? Is the path adaptation really desirable? And through which mechanisms? For this project I took pictures of some of those animals that strictly depend on currents, as plankton, jellyfishes and starfishes – the smallest beings on which rests the submarine ecosystem – so strongly related to the sea temperatures. From the photographs, gotten from a system of found photography, I made some drawings sometimes faithful to the photos, sometimes not even related to them, which, once digitized, were placed on a neutral background, as if they were tables of a hybrid encyclopedia, born from a mix of photography and drawing.

The second chapter deals with an entirely human activity and is called ‘Sapiens. Or even Western Peace Night’, and it is curious that this very chapter devoted to the Sapiens works in total contrast to the expertise of the drawings. They are abstract, undefined images that have lost any semblance of recognisability through software and have lost even more detail through enlargement.
The last step of this manipulation has given me a palette of colours ‘akin’ to the drawings, which at times might look like infrared photos, but have no optical match with reality. Basically I used the machines to create chaos. The actual subject matter is also opposite, compared to the first chapter we are in the sky following the trajectories of missiles fired at the Gaza Strip.